تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/08/25 - 12:00
کد خبر: 147494

ناصر فیض با حضور در غرفه خبرنامه دانشجویان ایران:

دغدغه های طنز پرداز باید بزرگ تر از خط های سیاسی باشد/ در قند پهلو برنده- بازنده مهم نیست

دغدغه های طنز پرداز باید بزرگ تر از خط های سیاسی باشد/ در قند پهلو برنده- بازنده مهم نیست

ما بیشتر در قند پهلو دنبال این هستیم که اصل طنز مطرح شود، و طنز پرداز معرفی شود. بارها بحث کرده ایم که برنده معرفی نکنیم و نمره دهی نداشته باشیم، اما به این نتیجه رسیدیم که برای مخاطب جالب نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران:  ما بیشتر در قند پهلو دنبال این هستیم که اصل طنز مطرح شود، و طنز پرداز معرفی شود. بارها بحث کرده ایم که برنده معرفی نکنیم و نمره دهی نداشته باشیم، اما به این نتیجه رسیدیم که برای مخاطب جالب نیست.  

ناصر فیض با حضور در غرفه خبرنامه دانشجویان ایران در بیستمین نمایشگاه مطبوعات درباره شعر طنز صحبت کرد و گفت: نباید تصور ما این باشد که طنز فقط این است که فلان جا خطا و اشتباه  باشد با حالت لطیفه وار به آن پرداخته شود، این فقط بخشی از طنز است. اینکه تعریف طنز را ببریم به سمتی که طنز قرار است این معضلات را حل کند، صرفا اینطور نیست. طنز این نیست که فلان جا خطا باشد ما به آن اشاره کنیم، یه بخشی از طنز این است. این که تعریف طنز را ببریم سمت اینکه طنز قرار هست معضلات را مطرح کند، فقط این نیست. ما گاهی بخش تفنن طنز را فراموش کردیم. برخی هستند که فقط فکاهه نویس اند. این هم جزو طنز است.

فیض ادامه داد: اما در  جامعه ای که سوتی و  اختلاف و اشتباه کاری زیاد باشد طنز حضور بیشتری می تواند ایفا کند. مثلا در دوره مشروطه که دوره اعتلای مچلات و روزنامه ها است ، که طنز و این کارها می کنند، یکی اش این است که  مرتب بزرگان و سیاسیون حرفهای عجیب و خنده دار می زنند و شخصیتهای سیاسی کارهایی می کنند که با حرفهاشان در تناقض است، همین مسئله مورد توجه  نسیم شمال و دهخدا و خیلی های دیگر می شود. حتی بعضی از ترانه های عارف قزوینی  اشاره های  طنزآمیز دارد. البته حالا هم در برخی موارد طنز برایش این اتفاق ها افتاده است. 

این طنز پرداز افزود: اما متاسفانه در بخشی از طنز پرداز ها هم خطوط سیاسی شکل گرفته یا فضا طوری شده است که می گویند؛ این طنز پرداز چپ هست یا راست؟!، در حالیکه طنز پرداز باید در خط و جناح انقلاب باشد. جناح اعتقادات ماست. جناح شعر اصیل و درست است. خط کشی های سیاسی مصیبتی است که سیاسیون بر سر شعر وهنر و حتی  طنز می آورند. من نمی گویم طنز پرداز بنشیند در داخل و بیرون را نگاه نکند، اما اینکه صرفا از هنر این آدم در راستای اهداف سیاسی استفاده بشود، این خوب نیست.

وی با اشاره به اولیت نبودن انقلاب برای برخی جناح ها گفت: متاسفانه خیلی ها اصل قضیه انقلاب را فراموش کرده اند و بیشتر مطامع سیاسی و منفعت خودشان را اولویت می دهند بر انقلاب، در حالیکه مفاهیم انقلاب دارد فرا موش می شود. ما انقلاب کردیم که عدالت و اعتدال حکمفرما باشد. بعد از 2500 سال حکومت سلاطین ما برای احیای یک چیزی به اسم اسلام انقلاب کردیم. حالا به بعضی از اهداف رسیدیم، به بعضی دیگر به خاطر غلط عمل کردن نرسیدیم. اما آیا همه جناحها به این فکر می کنند؟! یه سری جناحها مطامع شا می چربد به اصول انقلااب.

طنز پرداز هنری دارد که می تواند با ظرافت درباره معضلات حرف بزن، آنها را گوشزد کند و به امید روزی باشد که آنها حل می شود.

نگاه ابزاری به طنز درست نیست. اگر طنزپرداز را به خطوط سیاسی وصل کنیم از اصل قضیه غافل می شویم. دغدغه های طنز پزداز باید بزرگ تر از خط های سیاسی باشد.

ناصر فیض درباره سری جدید قند پهلو نیز گفت: گفته اند بعد از محرم دوره جدید ضبط خواهد شد.  

وی درپایان افزود: ما بیشتر در قندپهلو دنبال این هستیم که اصل طنز مطرح شود، و طنز پرداز معرفی شود. بارها بحث کرده ایم که برنده معرفی نکنیم و نمره دهی نداشته باشیم، اما به این نتیجه رسیدیم که برای مخاطب جالب نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top